w

Zdrowy styl życia się opłaca

Niegdyś zdrowy styl życia był wpisany w życie codzienne. Na przestrzeni lat wiele się zmieniło. Powstało mnóstwo miejsc prac, w których siedzi się godzinami, a ruch każdego dnia znacznie się obniżył. Do tego półki sklepowe wypełniają się tanim i szybkim jedzeniem ze szkodliwymi substancjami. Powstaje mnóstwo restauracji ze smacznym, jednakże niezdrowym jedzeniem. I jak żyć w obecnych czasach, aby na każdym kroku nie szkodzić swojemu zdrowiu? Czy istnieją szansę, aby zachować zdrowy styl życia we wciąż pędzącym i rozwijającym się świecie? 

Zróżnicowana dieta – dla dobrego zdrowia

Dużo mówi się i pisze o zbilansowanej diecie. Staje się to coraz bardziej modne. Jedna z bardziej istotnych kwestii na ten temat to różnicowanie diety. Chcąc zachować dobre zdrowie, trzeba skoncentrować się na tym, co znajduje się na talerzu. Dieta przeciętnego człowieka jest monotonna. Na ogół spożywa się kilka produktów przetworzonych na wiele sposobów, np. pszenica – pszenna mąką, pszenne pieczywo, pszenne płatki śniadaniowe itp. Ważne jest, aby starać się każdego dnia zjeść inne warzywa, inne zboża lub też inne nabiały czy mięsa. W taki sposób organizm ma możliwość przyswoić jak najwięcej witamin i minerałów. 

Dla dobrego zdrowia:

  • warzywa i owoce w dużych ilościach, 
  • różne zboża,
  • orzechy i nasiona,
  • woda do codziennego nawodnienia, 
  • napary ziołowe do picia.

Wypada ograniczyć:

  • spożywanie produktów odzwierzęcych, np. mięso i produkty mleczne,
  • picie alkoholu, 
  • słodycze, 
  • słone przekąski.

Zdecydowanie unikać:

  • palenia papierosów, 
  • picia dużej ilości kawy,
  • picia napojów sztucznie słodzonych i gazowanych,
  • fastfoodów i mocno przetworzonej żywności. 

Aktywność fizyczna – lek na wszelkie dolegliwości 

Kolejny ważny aspekt zdrowego stylu życia to oczywiście aktywność fizyczna. Czasem obowiązki dnia codziennego są na tyle przytłaczające, że nie ma czasu na bieganie, wycieczki górskie, czy siłownię. Jednak aktywność fizyczna to nie tylko sporty wymagające dużego nakładu czasu i energii. Już sam spacer jest aktywnością, gra w ping-ponga albo ćwiczenia rozciągające. Ciało potrzebuje ruchu do spalania kalorii i również do uwolnienia hormonów zbawiennych dla dobrego samopoczucia. W miarę możliwości codzienna aktywność fizyczna pozwala:

  • zrelaksować się,
  • odpocząć od natłoku obowiązku,
  • poprawić nastrój i poczucie własnej wartości,
  • wzmocnić mięśnie i kręgosłup,
  • prawidłowo dotlenić organizm,
  • usprawnić pracę wielu narządów,
  • odmłodzić ciało zewnątrz i wewnątrz.

Zdrowy sen – naturalna regeneracja

Nie rzadko ludzie dzieleni są na „porannych skowronków”, czyli tych, którzy wcześnie zaczynają dzień i wcześnie kładą się spać oraz na „nocnych marków”, czyli tych, którzy przesypiają poranki i są bardziej aktywni w nocy. Sprawa snu wydaje się prosta, ale wcale taka nie jest.

Człowiek powinien przespać mniej więcej 1/3 doby. Nie jeden człowiek o tym zapomina. Oczywiście nie ma co się dziwić, bo raczej każdy chciałby, aby doba miała więcej godzin, żeby wystarczyło czasu na pracę, naukę i rozrywkę. Niestety nikt nie ma na to wpływu. Sen powinien być regularny, odbywać się mniej więcej o tej samej porze. Niektórzy potrzebują więcej godzin snu, inni mniej. To nic strasznego.

Najważniejsze jest, aby wstać wypoczętym i pełnym energii, niezależnie od tego, czy spało się 6, czy 8 godzin. Gdy organizm spokojnie przechodzi przez wszystkie 4 fazy snu, w miarę możliwości regeneruje wszystkie ubytki powstałe w ciągu dnia. Jeśli człowiek nie pozwala sobie na sen, to tak jakby odebrał sobie możliwość naturalnej regeneracji.

Niedobory snu najczęściej pojawiają się dopiero po jakimś czasie w formie problemów z koncentracją, problemów z pamięcią lub drażliwością. Jak powszechnie wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć, więc warto zafundować sobie prawidłowy sen.